söndag 31 januari 2010

Soff-problem...

Inte helt lätt det där med soffa! Det finns hur mycket fint som helst att välja på men måtten skall stämma också.

Från början var vi inne på en u-soffa men baksidan kunde bara vara 3 m och då kändes det som att mellanrummet mellan "bågarna" blev för trångt. Sedan gick tankarna över på en hörnsoffa med öppet avslut men hur lätt är det att hitta en sådan med rätt mått...

Nu börjar vi fundera på att inte möblera efter tv:n och köpa en maffigare u-soffa i alla fall, finns många fina. Men gör vi en tabbe då??? I vår familj tittar vi mycket på tv och man vill ju inte behöva vrida nacken av sig. Hittar man rätt soffa kanske man kan gosa till sig och sätta sig bekvämt även om inte tv:n är mitt framför näsan.

TV:n till vänster och u-soffan vriden så man har fin utsikt över braskaminen i alla fall...

Denna u-soffa skulle i så fall kunna vara aktuell, bredd 3,55 - finns på Chilli

Barnens allrum är lättare, det lutar åt denna - också på Chilli

Hur möblerar ni - efter tv:n eller inte???

8 kommentarer:

  1. Åh så svårt! Visst tänker man att man borde möblera helt efter familjemys, samtal o s v, men TV:n spelar en jättestor roll i mångas vardag, och nackspärr gör ONT..!

    Köp ett par saccosäckar tills ni hittar rätt soffa? ;-) Den finns ju där, den perfekta soffan. För er.

    Kram P

    SvaraRadera
  2. Det där med möblering är verkligen jättesvårt, särskilt när man ska bestämma sig innan huset är färdigt. Jag försöker att tänka praktiskt också och inte bara vad som skulle vad snyggt, det måste funka i vardagen liksom :) kram

    SvaraRadera
  3. förresten..var säker på att jag hade länkat till din sida men det hade jag visst inte, men nu så :)

    SvaraRadera
  4. Heeej
    Vi har också soff-funderingar. Jag tycker om en med divan, D ser hellre en vanlig tresits och en fåtölj... vi kommer vara sådär snusförnuftiga och nöja oss med våra egna skinnsoffor tillsvidare...

    Och visst möblerar vi efter tvn! Trots att vi har lite "utsikt" och en eventuell kamin så är det nog efter tvn vi möblerar... eller?... ja, vi får se hur det blir i slutändan

    kram
    //L

    SvaraRadera
  5. Viist är det svårt med soffor! Vi gjorde tabben när vi köpte 2 st 3:0r till våran gamla lägenhet, då fick man vrida på huvudet hela tiden när man tittade på tv. Det är faktiskt väldigt störande och man få ont i nacken. Fast om ni ska ha en U soffa kan man ju titta rakt också, ni kan ju ha en divan historia på en sida så kan man ligga på en sida och sitta på den andra?. Nu vet jag inte om du fattade vad jag menade:) Det blir nog bra hur ni än gör:)

    //

    Lina

    SvaraRadera
  6. Vi har också mys framför teven ofta och har därför planerat för att placera en soffa framför teven. Först tänkte vi en jätte men nöjde oss med en lång trea (3.19) med en divan med plats för två. Ev kan det bli en fåtölj när pengar finns. Tänker att åtminstone storkillen kommer att vara en hel del i allrummet så vi ville inte ha för stor soffa... Lycka till! (Roligt att läsa din blogg för dina bekymmer har jag också alltid nyligen haft, haha.)

    SvaraRadera
  7. haha, nej veden den fanns på marken men då det stod en stege uppe kunde han inte låta bli att klättra upp och kolla läget :)! Jag klättrade upp halvvägs men gillade inte riktigt höjden så jag gick ner ígen, hur ska detta gå när jag ska måla :)! Ja det är skoj att vi vet vilka många av grannarna blir, har ni ingen aning om vilka som kommer bo i ert område? kram

    SvaraRadera
  8. Villa Huhtakangas2 februari 2010 kl. 14:04

    Svårt det där.. Man vill ju både ha bra sällskapsutrymme och bra tv-soffa. Jag tänker så här, vad gör man mest, och sen möblerar jag nog efter det..
    /Malin

    SvaraRadera