torsdag 7 januari 2010

Utmaning - Året 2009

Har precis läst Lundins nya hus och Marias utmaning. Känner inte för att gå upp och göra frukost riktigt än så i väntan på att den lusten skall infinna sig tänkte jag svara på frågorna :-)

Årets bedrift:
Utan tvekan boendet i lägenhet modell mindre sedan midsommar. Då flytten till nytt hus innebär kommunbyte och således även skolbyte för tjejerna ville vi att de skulle vara med från höstterminens start. Att det sedan blev längre tid än väntat i lägenheten var kanske inte ursprungsplanen...

Årets bittra:
Helt klart väntan på bygglovet. Då vi följde detaljplanen trodde vi det skulle gå på högst en månad men fick istället vänta 4 månader och då var det dags för byggsemester... Blev tvungna att dra in ordföranden för byggnadsnämnden, men då blev det i alla fall fart på handläggaren. Förväntad inflyttning var egentligen nu men det blir istället i maj - ett par extra månader i lägenheten med andra ord :-(

Årets bästa semester:
Underbara minnen! 2 veckors chartersemester med all inclusive till 5-stjärninga Pegasus World i Side, Turkiet. 45 grader i skuggan, fantastiskt poolområde, kanonbra barnclub och god mat :-)

En veckas skidsemester i mars hann vi också med, trevligt det också, men Pegasus är svårslaget...

Årets nytillskott:
Det måste väl vara min blogg då, andra nytillskott har inte producerats i denna familjen.

Årets vuxenpoäng:
Hrm, efter lite betänketid så säger jag flytten till en ny kommun efter nästan 40 år. Att lämna familj och vänner och all trygghet för att få chansen att bygga nytt i kommunen där jag arbetar var ett svårt beslut. Det är inte så omvälvande som det låter, det är bara 4 mil emellan men det har ändå känts jobbigt.

Årets fysiska förändring:
Skärpning... Typ 2-3 kg upp nu under december månad men det skall bort så fort jag bara får tummen ur, antagligen med start när jag börjar jobba igen nästa vecka. Har bytt från Friskis och Svettis till Sportlife också, en höjdare!

Årets nya kändisförälskelse:
Ny och ny, men med tanke på Noomi Rapace och Lisbeth Salanders väg in i våra liv under året har även hennes make Ola Rapace kommit i ropet. Mumma att titta på, sådär lagom farlig, men vad han och halva stureplansfolket håller på med på fritiden tar jag starkt avstånd ifrån.

Årets mest gåshudsframkallande låt:
Med risk att låta som en förälskad tonåring säger jag Higher med Erik Grönvall, tycker de har skrivit en grym Idol-vinnarlåt i år. Även Islands bidrag i Eurovision är bra, Is it true med Yoanna.

Årets läsupplevelse:
Svårt att slå förra årets Stieg Larson men En sorts kärlek med Ray Kluun var fruktansvärt gripande. Nog för att jag blir sjåpigare allt eftersom åren går men jag har i alla fall inte gråtit av en bok förut, förrän nu vill säga. Låg under parasollen i Turkiet och tårarna rann när jag läste självbiografien om festprissen som förlorar sin hustru i bröstcancer och skall därefter ta hand om sin 3-åriga flicka.

Årets teve-besatthet:
Jag missar inte gärna Greys Anatomy, men i år har jag fått en ny besatthet och det är alla husbyggarbloggar - bättre än tv!

Årets fest:
Har inte varit på någon riktig fest under året, midsommar med vännerna är visserligen alltid trevligt annars var väl utekvällen i Göteborg i mitten på december en höjdare för en stackars utsliten 2-barnsmamma. Det var dans, champagne och drinkar till långt in på småtimmarna :-)

Det var mina svar på utmaningen, ta efter ni som vill.

1 kommentar:

  1. Hej Linda, kul att du antog utmaningen.

    Nu fick vi veta lite mer om vad som rör sig bakom bloggerskan:)

    Ni hade en bättre uppfattning om Turkiet än vad vi hade. Inte konstigt kanske för det verkar som ert hotell var kanon. Vi tog en sista minuten och man får det man betalar för. Det var första och sista gången för oss. Vi kanske är lite bortskämda sedan tidigare men för oss räcker det inte bara med sol och värme. Vi vill gärna bo fint och bekvämt också och det gjorde vi inte i somras.

    Jag är så sotis på er nybyggare... det låter konstigt men jag skulle gärna vilja vara i den fasen nu när man skall ta en massa beslut.

    Och jag som tyckte det var jobbigt när jag var där liksom. Konstigt det där?

    Stor kram Maria

    SvaraRadera