fredag 14 maj 2010

Det blir en Aronia Hugin...

...tror vi... Efter besöket på plantskolan var vi övertygade om att detta var häcken för oss, höjd runt 1,5 - 2 meter, vita blommor på våren, ätliga bär därefter och senare på hösten fina röda blad.

Problemet då? Jo, när vi kom hem började jag söka fakta kring denna växt och ser då att det står överallt att den bara blir mellan 0,8 - 1 m hög. Aronia finns i flera olika sorter med olika höjd men just Hugin är lågväxande. Jaha, hur tolkar man det här nu då? Skall vi våga chansa och tro på plantskolan eller har han blandat ihop fakta???

Det positiva är att om de är krukodlade så är det ingen panik med själva planteringen, fast det gäller ju alla häckväxter förstås.


4 kommentarer:

  1. Ja du, vad ska man tro. Kanske idé att ringa och fråga någon annan plantskola, för säkerhets skull. Hoppas det går att reda ut.
    /Carin

    SvaraRadera
  2. Nej herregud, det är lika bra att köra på i samma takt när man ändå har ångan uppe ;) Det kommer bli kanonfint med den häcken tror jag, kan dock inget om växter och buskar osv men den är väldigt fin :)

    Hoppas ni snart få lite värme hemma så ni slipper frysa!

    ha det fint
    kramar

    SvaraRadera
  3. Jag har haft aronia men vilken sort vete gudarna, hursomhelst, jag tror de är väldigt glesa nertill. Så kolla det med! Good luck!

    SvaraRadera
  4. Vart har ni köpt den för jag är ute efter den riktigt låga men har inte lyckats hos mig?

    SvaraRadera